|
Bluesové pondelky 2009
Slovenská bluesová spoločnosť v spolupráci s
Mestskou knižnicou v Bratislave znovu organizuje
Bluesové pondelky 2009 v čitárni u Červeného raka a tak
sa vlastne nadväzuje na úspešné koncerty z minulého
roku. Obojstranná spokojnosť, či už zo strany bluesmanov,
obecenstva a plné hľadiská počas koncertov vyslali jasný
signál, že blues má svoje miesto v kultúrnom živote
Bratislavy, čo sa potvrdilo vysokým záujmom verejnosti
aj v tomto roku.
06. 7. Krokoband, Strempek Band
13. 7. S. R. O., Bonzo and The Resonators, Kŕdeľ divých Adamov
20. 7. D Bluesband, Maco Csonka and Dr.Schlosser Band
27. 7. Nedbalec Bluesband, Transylvánske obedy
03. 8. Boky Citom, Stará škola
10. 8. Jan Litecky - Sveda a Veterani zo Salon Dore, Loveblade
17. 8. Vyššie sféry, Alec Carter
24. 8. Jednofázové kvasenie, Geria trio - hosť Milan Tedla
31. 8. Ďuro Turtev, Grapefruit Death
Všetky reportáže Pavla Sojku si môžete zobraziť/skryť kliknutím na názov akcie.
Krokove finále (07. 9.2009)
Prvý septembrový pondelok 7. 9.2009 mal byť z hľadiska Bluesových pondelkov
v letnej čitárni u Červeného raka akousi čerešničkou na torte. Všetko záležalo
od Kroka, či podujatie ozvučí, alebo nie, nakoľko oficiálny program bol ukončený
posledným augustovým dňom. Kroko zvolil stratégiu ozvučenia a tak logicky
vyplynulo, že podujatie bude aj uzatvárať. Zostávalo sa len modliť, lebo Kroko
je známy tým, že akonáhle vybehne na pódium, začína intenzívne pršať. Tentokrát
nezapršalo, nemenovaná firma zdemontovala pódium pár chvíľ pred podujatím a tak
sa hralo na pevnej zemi. Ako koncertnú dvojičku ku Krokovi sme zaradili Martina
Javor Band.
Z hľadiska dramaturgie podujatia to bol krok do neznáma, lebo kapelku nik
nepoznal a sklamať početné publikum v čitárni by bolo na záver nevhodné. Treba
predoslať, že tento riskantný manéver vyšiel a kapela si svojim alternatívnym
folkom a bluesom podmanila celé publikum. Lídrom kapely je Martina Javorová,
speváčka a hráčka na akustickej gitare, autorka vlastných skladieb a estéti si
prilepšia aj pohľadom na jej zjav s podmanivým kukučom. Na nejestvujúce pódium
priviedla klavíristu Valéra Miku, Jakuba Zipsera – hráča na cayon, basgitaristu
Miloša Bulíka a huslistu Jána Kružliaka.Celkový dojem z ich hodinového koncertu
bol výborný, publikum sa išlo utlieskať a je chvályhodné, že aj naša čitáreň
pomáha prenikať mladým formáciám do povedomia verejnosti. Po krátkej prestávke
nastúpila na absolútne finále tohtoročného podujatia formácia Kroko and Friends.
Kroko z podujatia na podujatie mení spoluhráčov, aj na tento koncert mal čosi
vymyslené, ale koncepciu mu narušil pes, ktorý pohryzol bubeníka Gusta Horvátha
a tento sa za bicími stal nepoužiteľným. Náhradou sa stala rytmika z Loveblade,
teda Marcel Juck za bicími a Jozef Hladný s basgitarou.. Ďalšími členmi
tohtokoncertného zoskupenia boli gitarista Laco Gomboš a spevák Roman Csolle.
Frontman Kroko, civilným menom Peter Vasil, je stálicou a inventárom
bratislavskej bluesovej scény, fajnšmekri z radov divákov poznajú jeho
hardrockový repertoár a ako sa zhodli viacerí znalci, toto bol jeden z lepších
Krokových koncertov. Prirodzene, podporený kvalitným zázemím všetkých
spoluhráčov a brilantným Romanovým spevom. Atmosféru posledného koncertu prišiel
podporiť aj riaditeľ Mestskej knižnice pán Šebesta, v záverečnom slove som
poďakoval divákom za celoletnú priazeň a potlesk, všetkým spoluorganizátorom za
obetavú prácu a na úplný záver Slovenská bluesová spoločnosť zorganizovala zo
svojich skromných prostriedkov afterparty.
Za seba ďakujem tiež čitateľom mojich príspevkov z každého podujatia Bluesových
pondelkov v letnej čitárni u Červeného raka v roku 2009 s nádejou, že sa budúci
rok stretneme opäť. S úctou Pavel Sojka, tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bluesová babička (31.
8.2009)
Podľa nepísanej dohody medzi Mestskou knižnicou v
Bratislave a Slovenskou bluesovou spoločnosťou, mal byť
31.august 2009 posledným Bluesovým pondelkom v letnej
čitárni u Červeného raka v rámci Bratislavského
kultúrneho leta 2009. Na všetkých pútačoch v meste bolo
avizované duo Turtev - Železňák a zoskupenie Grapefruit
Death. Úvod koncertu malo obstarať práve duo Turtev -
Železňák, no po Železňákovi akoby sa zem zľahla.
Gitarista, spevák, textár a skladateľ Juraj Turtev je
však človek vynaliezavý a tak si miesto Miloša priviedol
početnejšiu zostavu v zložení: Ivan Tomovič -gitara,
Roman Kraic - kontrabas a Romy Horváth - harmoniky. V
hodinovom bloku sme si vypočuli prierez Turtevovou
tvorbou, kde každý jeden hráč sa mohol prezentovať aj
ako vyzretý sólista. Zaujali aj zhudobnené básne Judity
Kaššovicovej a divákov osviežilo v jednej z nich aj
dramaturgicky zakomponované naliehavé kikiríkanie
kohúta, z ktorého bola cítiť nadvláda nad všetkými
slepicami. Blok Juraja Turteva ocenili diváci úprimným
potleskom. V prestávke som z poverenia SBS vyjadril z
pódia obdiv pani Margite Kautzovej, ktorá počas dvoch
rokov trvania Bluesových pondelkov v letnej čitárni
nevynechala ani jeden koncert. Neviem, koľko rokov mala
babička Boženy Němcovej, ale táto naša bluesová babička
je ročník narodenia 1924. Medzi hudobníkmi je známa tým,
že na každom jednom koncerte dala svojmu favoritovi v
každej kapele nejaký drobný prezent. SBS ju teda tiež
obdarovala svojimi CD nosičmi Bluesová spoločnosť č. 5 a
č. 6 a obecenstvo potleskom. To už na pódiu ozvučovali
Grapefruit Death, ktorí svoj koncert rozložili do dvoch
častí. V časti A vystúpili ako kapela v zložení Laco
Gomboš- el.gitara, Viktor Križan-basgitara, Milan
Adámek-akust.gitara, Peter Stojka-harmoniky a Roman
Csolle-spev. V tejto časti boli odprezentované klasické
bluesové štandardy a tiež vlastná tvorba. V časti B boli
na pódiu už len Laco s Romanom a predviedli kombinovanú
štúdiovú nahrávku so živou hudbou a spevom. Ako
skonštatovala bluesová babička, predvedený hardrock jej
poriadne preluftoval zvukovody. Publikum bolo s takouto
návštevou ušných lekárov spokojné. Záverom SBS len
konštatuje, že úvahy z prvej vety článočku
neplatia.Úplným finále koncertov bude 7.september 2009,
kde vystúpi Martina Javor Band a privolávač dažďa Kroko
so svojimi hosťami a následnou jamsession. Takže
dovidenia priatelia. Pavel Sojka, tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geriatrický rébus (24.
8.2009)
Bluesový pondelok 24. augusta 2009 mal troška iný náboj
ako zvyčajne. Do bluesových vôd sme priliali folkovej
bystriny a dixielandových vlniek. Genéza týchto troch
príbuzných je takmer rovnaká, no cestu do delty si
vybrali troška odlišnú. Fakt je ale ten, že obe ohlásené
kapely prispôsobili svoj repertoár tak, aby bol čo
najbluesovejší. Ako prví prišli na pódium chlapi z
Jednofázového kvasenia. Všetci, čo len okrajovo sledujú
folkáčov vedia, že je to v podstate nástupnícka kapela
po folkovom združení Slnovrat, ktoré hrávalo kedysi v
divadle u Rolanda. A tak začali koncert v ortodoxnom
zložení, teda Dušan Valúch na akustickej gitare plus
spev, to isté platí aj o Milošovi Janouškovi a ten tretí
v rade je Karol Svozil - klarinetista, píšťal kár a
flautista. Čím dlhšie hrali, tým ich na pódiu pribúdalo.
Postupne pribudli Tomáš Kukliš na basgitare, husličky
Milana Tedlu a nakoniec elektrická gitara Jakuba
Janouška. Hrali výsostne vlastnú tvorbu, do detailu
vyšperkovanú a okorenenú perfektnými husľovými sólami
brigádnika Tedlu. Jednofázové kvasenie má svoje vlastné,
dlhoročné publikum, ktoré za nimi oddane chodí na všetky
koncerty. Väčšinu týchto fanúšikov poznám, ale z videnia
začínam spoznávať aj početné a stabilné červenorakovské
publikum a tak nečudo, že čitáreň praskala vo švíkoch.
Zamestnanci Mestskej knižnice nevychádzali z úžasu.
Počas krátkej prestávky som publikum oboznámil so svojim
čarovným bluesovým kufríkom a keď som ohlásil ďalšiu
kapelu, v hľadisku to zašumelo. Jej názov je Geria Trio.
Každý očakával príchod troch zošúverených, krivkajúcich
a prihrbených hudobníkov. Na pódium však vyskočili síce
penzisti, ale s dušami mladíkov a všetko super
hudobníci. Tu je ten rébus. Kedy je to skutočné geria
trio ? Dojem z kapely troška naštrbil Milan Tedla, ktorý
má vek, ako sa hovorí: "Mládí v prdeli a do penze daleko",
no a zaklincoval to svojou mladosťou basgitarista Tomáš
Kukliš, ktorý prišiel na výpomoc z predchádzajúcej
kapely. Kto je teda ozajstné Geria Trio ? Hráč na B -
kornet Milan Belan, klarinetista Miloš Krmíček a
gitarista Ján Klimo. Hrali naozajstný a strhujúci
dixieland zo srdca, všetko obecenstvu známe kusy,
potlesk striedal každé sólo a Tedlove výzvy, aby sa
všetci bavili ako na pikniku, skutočne zaberali. Nedá mi
nepristaviť sa pri Milanovi Tedlovi. Z každého pohybu
sláku cítiť majstrovstvo a radosť z hry. Je to
koncertný, symfonický hráč, toho času v Cappelle
Istropolitana, no stačí pripomenúť aj predchádzajúce
pôsobiská v orchestroch Slovenskej filharmónie, v
orchestri Bohdana Warchala a zrazu zistíme, zač je toho
lakeť. Takže jazz, blues, folk, rock, všetko pre neho
jedna malina. Keďže som pôvodným povolaním Záhorák, tak
mi je sympatické aj to, že je rodákom z Malaciek. Záver
spontánneho koncertu som si vychutnával pri mojom
čarovnom bluesovom kufríku. Najviac CD som predal
Jednofázovému kvaseniu, ale veľký záujem bol aj o
nejestvujúce CD Geria Tria. Škoda. Všetci muzikanti
vysoko ohodnotili kvalitné Krokove ozvučenie a tak sa z
vydareného mejdanu lúči Paľo Sojka, tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tlačenica na pódiu (17. 8.2009)
Popoludnie 17. augusta 2009 bolo v Bratislave také
tropické, že aj v Afrike by bledli závisťou. V Afrike však určite nemajú letnú
čitáreň U Červeného raka, kde aj v tej najkrutejšej páľave je príjemná klíma,
normálne klimatické kúpele. A tak sa sem schádzajú milovníci bluesových
pondelkov v čoraz hojnejšom počte a obsadzujú miesta v auditóriu už aj počas
zvukových skúšok. Na tento pondelok boli avizované kapely Vyššie sféry a Alec
Carter z Veľkej Británie. Kapelu Vyššie sféry tvoria traja mladí, ambiciózni
hudobníci. Keďže za frontmana sa nepasoval ani jeden z nich, menovať ich budem
podľa veku. Za klávesmi sedel Andrej Šepard Pavlov, Marek Fillo hral na bicie
nástroje a Martin Fejfar preludoval na violončele. Repertoár kapely tvoria
inštrumentálne, vlastné kompozície a obecenstvo bolo prekvapené fúziou klasiky,
rocku a bluesu. Veľký aplauz publika bol odmenou za predvedený výkon a len
permanentný časový stres bol prekážkou na prípadné prídavky. Alec Carter z
Veľkej Británie bol bratislavskému publiku známy skôr ako sólo klubový hráč zo
Stoky, Hlavy 22, Pivničky, z Camel klubu a ďalších pódií. Tento rok prekvapil
publikum tým, že priviedol na pódium väčšie zoskupenie mladých ľudí. Priestor v
Carterbande dostali gitarista Vladimír Crmoma, basgitarista Ján Litecký-Šveda
junior a mladučká hráčka na perkusie Janka Valachová. Kapela hrala prevzaté,
osvedčené bluesové štandardy a chytľavé publikum bolo hneď stotožnené s pódiom.
O Alecovi som na našej stránke už toho popísal dosť, stačí nazrieť do nášho
archívu. Ako vnímavý pedagóg sa prejavil aj počas pondelňajšieho koncertu, keď
odkrojil zo svojho určeného času a poskytol priestor na plagátoch neohlásenej
mladej kapelke s názvom Larp Band. Na pódiu bola pri striedaní stráží dosť
slušná tlačenica. Aj v Larp Bande si zahral na basgitare Ján Litecký - Šveda
junior, Peter Bianchi junior hral perkusie, Rasťo Peniaštek gitaru a osviežením
pódia boli perkusionistka Katka Havlíček a klávesistka Jana Fujaková. Obidve
mladé dámy spievali prevzaté blues - rockové štandardy, upravené nápaditým
aranžmánom. Najväčším problémom koncertov je ich ukončenie. Aj Larp Band bol
atakovaný publikom o prídavok. Bohužiaľ, vyzváňanie blízkych kostolných hodín je
neúprosné a tak na radosť pracovníkov Mestskej knižnice, sa prídavok konať
nemohol. Sklamané ostali však početné fankluby všetkých troch kapiel. Snáď
nabudúce! Z bratislavských trópov Pavel Sojka, tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stať sa hráčom na rumpľu je
jednoduché (10. 8.2009)
Môj otec, emeritný profesor kybernetiky, bol kedysi
ozajstným, školeným huslistom. A chcel mať huslistu aj zo mňa a teda,že ma bude
učiť on osobne. Už prvý rok výuky sme sa dostali k akejsi stupnici a keďže som
zle zahral po štrnástykrát po sebe pre mňa neznámy poltón, strelil mi poriadne
zaucho. Bol totiž presvedčený, že je to z mojej strany zle utajovaná provokácia.
Husle som viac do ruky nevzal. Ten istý pokus absolvoval otec s mojim mladším
bratom. Kruté mučenie husľami u neho trvalo cca tri roky, ale aj tak som
presvedčený, že dodnes nerozlíši celú notu od reďkovky. U mňa teda jedna dobre
mierená facka spôsobila, že som sa vrátil k hudbe až v seniorskom veku, k
čarovnému nástroju menom rumpľa, pri ktorom človek nemusí ovládať malé čierne
čudá na notovej linke. Druhý augustový pondelok 10. 8.2009 boli ako obvykle
ohlásené dve kapely. Až na internete som sa dozvedel, že prvou kapelou dňa budú
LoVebLaDe. Na všetkých pútačoch sú avizovaní ako Loveblade a tak som z toho
jeleň. Hráč na bicie nástroje a frontman kapely Marcel Juck mal len dvoch
spoluháčov, Jozefa Hladného na basgitare a gitaristu-speváka Noela
Philipponnata,ktorý pochádza z francúzskeho Montpellieru. Chalani hrajú heavy
psychedelic rock štýlu Led Zeppelin, The Doors, Black Sabbath a tak som mal
mierne obavy z reakcií publika. Obavy boli zbytočné, pretože opäť preplnené
auditórium bolo spontánne a je super,že môžme v čitárni prezentovať všetky
odnože bluesu. Troška odbočím k Marcelovi Juckovi. Tento agilný riaditeľ Múzea
obchodu v Bratislave dáva v priestoroch múzea šancu alternatívnej muzike a aj
keď sa múzeum nachádza „až“ v Podunajských Biskupiciach, časom sa stane
vyhľadávaným miestom pre fajnšmekrov. Držíme palce. Po krátkej prestávke prišli
na pódium Veteráni zo Salon Doré, na čele s frontmanom Jánom Liteckým-Švedom
seniorom,gitaristom a autorom väčšiny pesničiek a taktiež autorom Jána
Liteckého-Švedu juniora, ktorý hrá v tomto projekte na jednostrunný basový
kontajner-kombajn. Mandolíny a gitary sa chopil Juraj Dura Turtev, harmoniky
ambiciózny Romy Horváth a na rumpľu, ako som predoslal v úvode, som hral ja.
Všetci aktéri, mimo mňa, majú ďalšie, vlastné hudobné projekty, ale chceli sme
divákom ukázať, ako vyzerá príležitostný jugband a ako sa hralo kedysi pred
x-rokmi v deltách veľkých riek na juhu USA. S nasadenými klobúkmi sme hrali ako
o dušu spasenú a toto úsilie bolo taktiež ocenené veľkým potleskom. Za seba
môžem povedať, že po hodinovom hraní na rumpli ma riadne bolel chrbát a tak
dodatočne vzdávam hold ženám predošlých generácií, ktoré okrem hry na rumpli
ešte aj stihli oprať kopy prádla. Nech sa ich nehynúca stopa aj ďalej vinie
bluesovým životom. Za pekný večer všetkým ďakuje rumpeľ-majster Paľo Sojka.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Old School Band (03. 8.2009)
Na všetkých pútačoch k Bluesovému pondelku 3.
augusta 2009 boli uvádzané kapely Boky Citom a Stará škola. Údaj o Starej škole
bol pravdivý len na 50%, nakoľko kompletný názov kapely je Stará škola – The Old
School Band. Toľko k titulku a dodatočné ospravedlnenie sa kapele. Hoci tesne
pred koncertom to vyzeralo na daždivé popoludnie, Sv. Heligón - patrón
bluesmanov to opäť zariadil tak, aby nepršalo. Kapela s nezvyčajným názvom Boky
Citom sa pohodlne uvelebila na pódiu, frontman kapely - gitarista, spevák a
autor všetkých skladieb Zolo Badin sa usadil do imaginárneho kresla a hodinku
nechal plynúť ešte imaginárnejšiu loďku na vlnkách folk - bluesovej melódie. Na
tejto púti ho doprevádzali gitarista Ján Bujnovský, flauto - saxofonista Jozef
J. Tekel, basgitarista Róbert Fordinál, hráč na bicie nástroje Ján Taňaši a
perkusionista Patrik Šóky. Kapela koncertovala na Kultúrnom lete aj minulý rok,
divákom teda nebola neznáma a aj tohtoročnú pomyselnú plavbu absolvovali pred
preplneným hľadiskom úplne v pohode a s aplauzom. Kapela Stará škola - The Old
School Band mala v Letnej čitárni U Červeného raka svoju premiéru. Napriek
svojej nedlhej histórii, má za sebou cez stovku koncertov po celom Slovensku,
hrajú vlastnú, aj prevzatú tvorbu a túto prezentovali aj divákom v čitárni.
Tvrdý, elektrický blues - rock sa publiku páčil. Frontman kapely Ivan Čeredejev
obhospodaroval gitaru a harmoniku, no užasnutých divákov zaujal hlavne svojim
spevom. Treba poznamenať, že Ivan s divákmi výborne komunikuje, do tvrdého blues
- rocku stihol primixovať aj slovenskú ľudovú tvorbu, skandované tlieskanie
počas skladieb vyznelo úplne prirodzene a Ivan počas produkcie niekoľkokrát
zaďakoval za potlesk, ktorý je pre kapelu rozhodujúcim stimulom pre ďalšiu
tvorbu. To, že Ivan Čeredejev hral s absolútnym nasadením, dokumentovala v
závere do nitky premáčaná košeľa. Jeho výkon doprevádzala výborná rytmika -
bicie nástroje Gusta Horvátha a basgitara Róberta Fordinála. Sólo gitaru hral
Pavol Švarc tak vehementne, až na to doplatila roztrhnutím struna D, našťastie
až pri poslednej skladbe, takže brilantné švarcovské sóla si publikum
vychutnávalo bez akéhokoľvek prerušovania a dolaďovania. Čo dodať na záver, aby
to nevyznelo ako klišé? Snáď len zúfalstvo pána Róberta, keď ako pracovník
Mestskej knižnice rozdával posledné stoličky pred koncertom a ďalších už nebolo.
Za pozornosť ďakuje Pavel Sojka, tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bluesová pobožnosť (27. 7.2009)
Posledný júlový pondelok 27. júla 2009 bolo počasie
ako na objednávku. Aj napriek tomu mal pracovník Mestskej knižnice, pán Róbert,
hlavu v smútku. Stoličky, ktorými zásobuje publikum, sa míňali ako teplé žemle a
na začiatku pobožnosti, zvanej Bluesový pondelok, hlásil vypredané. Prezidentovi
SBS, ktorý mal mierne meškanie, sa ušla len posledná stará stolička z kúta
skladu. Čo láka každý týždeň zástupy ľudí - červenorakistov do čitárne? Okrem
kultivovaného prostredia, snáď voľného vstupu, je to hlavne láska k hudbe zvanej
blues. Keď som na pódium uvádzal prvú kapelu z Martina, Nedbalec Bluesband,
upozornil som divákov na skutočnosť, že títo nadšenci cestovali 4 hodiny cez
polovicu Slovenska, aby si v čitárni zahrali štyridsať minút, a potom
absolvovali tú istú štreku do Martina, to sa dá vysvetliť len láskou k hudbe.
Pretože jediným honorárom je iba vatikánska mena - Pánboh zaplať, pre
mimobratislavské kapely pár peňazí na benzín a darček v podobe 2 CD nosičov,
ktoré v minulosti vydala SBS. Pritom kvalita hudby je častokrát omnoho lepšia
ako u "celebritných profíkov". Vráťme sa však k Nedbalec Bluesbandu, kapely,
ktorá hrá prevažne vlastnú tvorbu a je Objavom roka 2007. Frontman kapely,
gitarista Jozef Nedbalec, priviedol na pódium hráča na bicie nástroje Petra
Mydlu, gitaristu Rasťa Huleja, basgitaristu Michala Badina a harmonikára a
píšťalkára Tomáša Gulána, ktorý bol inšpiráciou pre dnešný titulok, nakoľko je
evanjelický teológ a pod jeho taktovkou ľudia rôznych vierovyznaní vyznávali
spoločnú vieru v blues. Že sa ich elektrický bluesrock páčil, ocenili diváci
výdatným potleskom, na čo reagovala kapela vopred avizovaným prídavkom. Po
krátkej prestávke na pódium prišla kapelka so záhadným názvom Transylvánske
obedy. Pre bratislavských fajnšmekrov to nie je neznáme teleso, lebo často
koncertuje a má úspechy. Na Bratislavskom kultúrnom lete sa predstavili po prvý
raz a tak som divákom v čitárni vysvetlil názov kapely troška zaobalenejšie, ako
mi ho pred koncertom objasnil frontman kapely, hráč na bicie nástroje Gusto
Horváth. Ďalšími hráčmi boli gitarista Michal Bystrický, basgitarista Robert
Fordinal, Jozef Tekel hral saxofón a flautu a hovorcom kapely bol klávesista
Denis Gerhardt. Kapelu možno označiť ako dokonale zladený súbor výborných
inštrumentalistov - čo sólo, to potlesk na otvorenej scéne a jazz-rock a fusion
v ich podaní oslovil publikum. Hrajú väčšinou prevzatú klasiku, ale divákov
užasli aj vlastnou tvorbou, hlavne skladba Gusta Horvátha - Petržalský jarmok,
mala veľký úspech. Aby dokonalosti bolo učinené zadosť, aj scénu dotvorili
obrazmi výtvarníka Miroslava Janatu a ako som sa dozvedal, je to tradícia
každého ich koncertu. Po koncerte si všetci hudobníci pochvaľovali Krokove
kvalitné ozvučenie. Úderom siedmej hodiny podvečernej pobožnosť skončila. Takže
priatelia, príďte do chrámu menom blues aj nabudúce. -Pavel Sojka,tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fujarôčka naša (20. 7.2009)
Na pondelok 20. júla 2009 boli do čitárne U
Červeného raka ako obvykle naplánované 2 kapely. Prvýkrát v histórii Bluesových
pondelkov sa stalo, že jedna kapela vybuchla.Aj keď boli príčiny výbuchu
objektívne, bol to výbuch premiérový. A tak celá dramaturgia zostala ležať na
pleciach D Bluesbandu z Levíc. Bratislavčanom nie je táto kapela neznáma. Hrali
v Červenom rakovi aj minulý rok, repete mali tiež v Kamel klube v Karlovej Vsi a
koniec-koncov boli Slovenskou bluesovou spoločnosťou vyhodnotení ako Objav roka
2008. Levickí hudobníci sú ostrieľaní borci a tak odohrať v podstate 2 koncerty
bolo pre nich malinou. Na pódium vybehli v osvedčenej zostave: frontman Dubovský
Ján hral gitaru, Hain Jozef basgitaru, Mikulec Milan bicie a spev, hosťom kapely
bol pre tento koncert Grexa Juraj z levickej skupiny Sion. Na záver som si
nechal Bošiaka Dušana, ktorý okrem spevu hral na harmoniky, píšťalu, fujaru a je
tiež autorom viacerých skladieb. Prevažnú časť repertoáru kapely tvoria vlastné
skladby a aj preto sa podarilo do nich prepašovať na blues atypický nástroj,
akým je fujara. D Bluesband je pravdepodobne jediná bluesová kapela na svete s
týmto typickým slovenským ľudovým nástrojom. Menej znalým pripomíname, že je to
vzduchozvučná píšťala dĺžky až 2 metre, vyrábaná z bazového dreva a
charakteristická svojim zádumčivým zvukom. Za miesto zrodu sa považuje oblasť
Poľany a severného Gemera. Vzhľadom k tomu, že je vo svete jedinečná, bola v
novembri 2005 v Paríži zapísaná do Zoznamu diel ústneho a nehmotného dedičstva
humanity. V súčasnosti obsahuje tento Zoznam len 90 položiek a jednou z nich je
práve fujara. Možno poniektorí tradicionalisti budú ohŕňať nosom nad bluesovou
fujarou, tá tradične patrí na hole, pasienky a grúne a do rúk bačom a valachom.
Stačí sa však zamyslieť nad podstatou blues a fujarka ho v slovenskom vydaní
oživila. Znova preplnená Letná čitáreň U Červeného raka aj po 2 hodinách
koncertu aplaudovala a nakoniec si vykoledovala aj prídavok. Prezidentský palác
mal v ten podvečer v Červenom rakovi dôstojnú konkurenciu. Vďaka Vám chlapi z D
Bluesbandu! Pavel Sojka, tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Repelent blues (13.
7.2009)
Komáre absolútne ovládli Bratislavu. Po minulotýždňovom
opršanom bluesovom pondelku sa do Letnej čitárne U
Červeného raka nasáčkovala ešte horšia háveď - zástupy
komárov. Kto nemal repelent, bol stratený. Našťastie, do
čitárne prišlo toľko divákov, že na jedného diváka
pripadali tak 3-4 komáre, záležalo od krvnej skupiny. A
tak si to odskákali hlavne hudobníci na pódiu - zle sa
aj hrá, aj zabíja... Bluesový pondelok 13. 7.2009 bol
hektický. Presne na tento deň bola nastavená vernisáž
výstavy fotografií Erika Žiaka - Línie starej
Bratislavy, ktorá potrvá až do 3.augusta. Výstavu
slávnostne otvorila dramaturgička MK pani Majerčíková a
kurátor Miro Polakovič. Erik Žiak je synom legendárneho
bluesmana Kroka a aby výpočet rodiny bol kompletný,
treba pochváliť aj maminu Magdu, za skvelú sériu rôznych
pagáčov a niekoľkých demižónikov vínka. Práve do rámca
vernisáže zapadla aj prvá kapela poobedia, blues-jazzovo
ladená S.R.O. Trio - Kuzma, Vincze, Doležal si podržal
svoju vysokú inštrumentálnu úroveň, vnímavé publikum ich
srdečne ocenilo potleskom a nedalo sa nevšimnúť si, že
najviac trpel na pódiu Doky Doležal - na koncert dorazil
v kraťasoch, čo spôsobilo medzi komármi značné
potešenie. Po nich sa na krátku chvíľu na pódiu zastavil Bonzo Radványi. Ako spoluhráča si priniesol Juliana
Sochu, ktorý pochádza z Leedsu, ale aby to vyzeralo
lepšie, Bonzo ho predstavoval ako Londýnčana. Julian
hral svoje sóla ako z partesu, Bonzo sa úprimne
vytešoval, škoda , že zahrali len 4 skladby. Bonzo ako
známy trnavský patriot v podstate celý svoj čas
prepustil mladej kapelke Kŕdeľ divých Adamov, ktorí
prednedávnom zažiarili na Blues aperitíve v Šumperku.
Trnavskí mládenci: Jakub Daniš-spev,harmonika, Matej
Daniš-basgitara, Mišo Mandák-gitara a Martin
Žinčák-bicie trocha prečistili zvukovody bratislavskému
publiku svojim nespútaným hardrockom, kde medzi
jednotlivými skladbami sa objavila aj vlastná tvorba.
Priaznivci tohto štýlu objavili teda novú formáciu a
chalani boli pravdepodobne spokojní tiež, lebo toto bolo
ich prvé verejné vystúpenie v Bratislave. K úplne
spokojnosti chýbalo každej kapele tak 20 minút naviac,
bohužiaľ dramaturgia je neúprosná. Poobedie v čitárni
bolo naozaj vydarené - pracovníci MK pani Ivetka, Róbert
aj Edko mali od dojatia slzy na krajíčku, pretože toľko
divákov ešte Letná čitáreň nezažila. Všetci, včetne
viacerých hudobníkov, maliarov, sochárov, spisovateľov a
básnikov konštatovali, že blues na bratislavské pódiá
jednoznačne patrí.Za pozornosť ďakuje Pavel Sojka,
tajomník SBS.
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daždivé prepuknutie (06.
7.2009)
Dlho očakávané Bluesové pondelky v rámci 34. ročníka
Bratislavského kultúrneho leta 2009 znova prepukli. A
presne tak, ako minulý rok, vybehol ako prvý na pódium
Krokoband. A presne tak, ako minulý rok, lialo ako z
krhly. Na rozdiel od minulého roka, pršalo ale po celý
čas. Aj toto psie počasie malo vplyv na návštevnosť
koncertu, ale napriek tomu sa zišla v podlubí Michalskej
brány celkom slušná bluesová pospolitosť. Kvôli dažďu
boli na začiatku trocha problémy s ozvučením, ale
rozpaky rozohnal okamžite úplne nový Krokoband. Starý
vlk Kroko za bicie usadil svojho Martina Orosa a na
pódium priniesol nové posily v podobe Janka Daniela -
špičkového profesionála, ktorý istil gitary a spev a
mladučkého basgitaristu Mareka Taraja, ktorý svoju
premiéru zvládol z nadhľadom. Občasné blesky a hromy
výdatne podfarbovali produkciu Krokobandu. Po krátkej
prestávke nastúpil avizovaný Strempek Band. Po sobotnom
koncerte v Rocknroll Clube som ich tak v priebehu 3 dní
počul opäť. Repertoár pochádza z pera Fera Strempeka -
lídra kapely, stálicou je tiež Viktor Križan a od apríla
2009 sa za bicie posadil Palo Kvas a ďalšej gitary sa
chopil Laco Gomboš. To, že im to ide, ocenili diváci
silným potleskom a až hystériou troch tancujúcich
sólistiek z radov divákov. Toľko ku kapelám... Inak
dramaturgia podujatí je taká istá ako po minulý rok,
spoluorganizátormi sú Mestská knižnica v Bratislave a
Slovenská bluesová spoločnosť, team je ten istý, teda
p.Majerčíková za MK, Kroko ako ozvučiteľ a Sojka za SBS,
no a o poriadok sa stará p.Hanák a hosteska Lucia. Vstup
je voľný a za zmienku stojí hlavne to, že v dnešnej
zlodejskej slovenskej spoločnosti všetci bluesmani hrajú
bez nároku na honorár, čo je z našej strany dosť veľká
frajerina ! Na záver poznámočka - celý koncert Strempek
Bandu snímala spod dáždnika jedna významná, nemenovaná
TV spoločnosť štvorrozmernou digitechnikou. Za
prečítanie ďakuje Pavel Sojka, tajomník SBS
Fotoreport
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|